Dyslexie

Laat dyslexie leren niet in de weg staan

Hoe gaat Winford om met dyslexie?

Dyslexie is misschien wel het meest voorkomende leerprobleem; als uw zoon of dochter daarmee worstelt is hij of zij zeker niet de enige: Op Winford heeft circa twintig procent van de leerlingen een dyslexieverklaring. Hoe helpen wij leerlingen bij de problemen die zij ervaren? Onze docenten zijn bekend met de verschillende vormen van dyslexie (lees- en/of spellingproblemen, dyslexie, ernstige enkelvoudige dyslexie) en passen hun lesmateriaal daarop aan. Bovendien kunnen we bij de toetsing veel faciliteiten bieden die de impact van dyslexie beperken, zoals toetsing via Kurzweil of verlengde toetstijd.

Door de kleine klassen van particulier onderwijs, de individuele aandacht en digitale ondersteuning ervaren leerlingen bij ons vaak minder hinder van dyslexie. Daarmee neemt het zelfvertrouwen toe en worden de resultaten beter. Het is onze ambitie om al onze leerlingen goed te leren lezen en we zijn ervan overtuigd dat ze dat kunnen.

In een enkel geval profiteert de leerling niet voldoende van onze extra ondersteuning. Dan is er soms meer aan de hand. In overleg met de ouders schakelt de school in dat geval extra hulp in.

Maatwerk in de leervraag

Voor ons onderwijs is het essentieel dat het zo goed mogelijk aansluit op de leerbehoeftes van de leerling. Deze brengen we nauwkeurig in kaart met een startonderzoek dat we bij elke nieuwe leerling afnemen. Zo kunnen we onze leerlingen een vakkenpakket, een niveau en een tempo op maat aanbieden. Hiermee kunnen onze docenten de lessen optimaal afstemmen op de individuele vaardigheden van de leerlingen.

Dyslexie
Studievaardigheden
Zelfvertrouwen
Maatwerk

De positieve, stimulerende sfeer op Winford zelf ervaren?