Ervaringen met ons afstandsonderwijs

Ervaringen met ons afstandsonderwijs

Winford heeft door de Corona crisis een snelle overgang moeten maken naar online onderwijs. Hoe hebben de leerlingen van Winford en hun ouders deze omschakeling ervaren

Aan het woord Mayabella. Mayabella is eindexamenleerling en zit in 6VWO op Winford Rotterdam.



Kun je omschrijven hoe de omschakeling naar online onderwijs bij jou is gegaan?

‘Eigenlijk heel snel. Zondag 15 maart werd het nieuws bekend dat de scholen gingen sluiten, maandag werd alles door Winford gecommuniceerd en dinsdag was de omschakeling naar online een feit. De week ervoor hadden we wel al een beetje geoefend met Teams. De SE week werd gelukkig meteen een week verplaatst. En toen het nieuws kwam dat de centrale eindexamens niet doorgingen werd deze nog een week verplaatst. Dat kwam voor mij wel goed uit want hierdoor had ik wat langer de tijd om de SE’s voor te bereiden.’

Hoe bevalt het online onderwijs?

‘Het thuisonderwijs gaat best goed, je hebt wel meer eigen verantwoordelijkheid. Eerst hadden we nog verplichte lessen, dat was fijn om te wennen aan het ritme en aan de discipline van het thuis leren. Nu moeten we gewoon zelf toetsen voorbereiden, dat vraagt wat meer eigen discipline, maar dat gaat eigenlijk heel goed.’

Heb je het idee dat je goed bij kunt blijven?

‘Ja, ik kan goed bijblijven. Persoonlijk zit ik liever in de klas maar ik vind dat Winford het online onderwijs heel goed heeft opgepakt. Vooralsnog heb ik niet het gevoel dat ik hierdoor een achterstand oploop.’


Winford is een particuliere school. Wat merk je daarvan in deze tijd?

‘Bij Winford wordt je misschien iets beter en sneller op de hoogte gehouden dan op sommige reguliere scholen. Winford is natuurlijk een kleine school, dat maakt het misschien iets makkelijker. Een vriendin van mij die op een reguliere school zit hoort soms pas een week later wat de bedoeling is.

We doen de toetsen nu online en dat werkt goed vind ik. Mijn vriendinnen op een reguliere school moeten wel gewoon naar school voor de toetsen. De toetsen worden daar afgenomen in de gymzaal, dan hebben ze wat meer ruimte. De toetsen worden gedaan met wat minder leerlingen dan normaal en ze zitten wat verder van elkaar af.’

Hoe vind je dat de leraren van Winford het doen?

‘Over het algemeen wel goed. Het is voor de leraren natuurlijk ook allemaal hectisch, maar over het algemeen vind ik dat de leraren het goed aanpakken, ook bijvoorbeeld wat betreft de verdeling tussen online les en zelfstandig werken.’

Winford onderscheidt zich ten opzichte van andere scholen door de persoonlijke aandacht en het persoonlijke contact. Dat is natuurlijk wel een uitdaging in deze periode. Hoe geeft Winford daar nu invulling aan?

‘Ik krijg nog steeds veel persoonlijke aandacht. Mijn mentor is 24/7 bereikbaar en ik kan hem altijd bellen en appen, ook via Teams.
Ook nu we allemaal online les krijgen wordt er nog steeds goed rekening gehouden met de verschillen tussen leerlingen.’

Wat vind je van het wegvallen van de centrale eindexamens?

‘Dat vind ik eigenlijk heel fijn. Ik stond er niet heel slecht voor maar ik presteer al snel slechter als ik onder druk sta. Daarom maakte ik me er een beetje zorgen over. Het is natuurlijk wel jammer dat alle leuke dingen die bij het centrale eindexamen horen ook wegvallen: het beslissende telefoontje, de diploma uitreiking en het samen vieren van het eindexamenfeestje…’
Denk je dat er in de toekomst meer online onderwijs zal worden gegeven?

‘Ik denk dat deze situatie nog wel even gaat duren. Het is goed dat de mogelijkheid er is voor online onderwijs, maar klassikaal onderwijs vind ik wel echt beter en fijner. Ik mis het sociale contact met vrienden en vriendinnen ook echt wel.’

Wil je verder nog iets zeggen?

‘Winford heeft het online onderwijs heel goed opgepakt maar ik vind het wel heel jammer het sociale leven helemaal stil ligt. Er is ook nog geen uitzicht op een concrete datum dat alles weer normaal wordt. En ik ben bang dat die datum nog wel een paar keer wordt uitgesteld…’

Aan het woord, Krystle (moeder van Luca, groep 5 Winford)

Kun je omschrijven hoe de omschakeling naar online onderwijs bij jullie thuis is gegaan?

‘Die overgang is eigenlijk heel natuurlijk gegaan. Op zondag 15 maart kregen we het bericht dat de scholen gingen sluiten. Toevallig hadden we 2 weken ervoor een informatie avond gehad over afstandsonderwijs. Die informatie konden we dus meteen in de praktijk brengen. In dat opzicht stond Winford dus al in de startblokken. Omdat er in deze situatie geen tijd was voor een testperiode is Winford meteen van start gegaan. Eigenlijk stond alles al meteen klaar, ook de schoolboeken en dergelijke. Alleen voor ouders en kinderen was het natuurlijk wel een testperiode…

We proberen hier zo praktisch mogelijk met de nieuwe situatie om te gaan. Niet teveel over nadenken maar gewoon doen. In het begin waren er nog wel wat hiccups met het gebruik van camera, logins en wachtwoorden.

Nu het eenmaal loopt geeft het ons als gezin toch ook wel rust. Luca krijgt ’s ochtends gewoon onderwijs en hij heeft ’s middags veel tijd om even te relaxen of spelen. Dat is fijn want dan kan me ik ’s middags richten op m’n eigen werk.’

In hoeverre heeft de omschakeling naar online de planning van het onderwijs beïnvloed?

Volgens mij niet heel erg. Voor zover ik kan overzien stagneert Luca niet qua niveau. Maar ik kan dat alleen beoordelen voor mijn zoon. Ik weet natuurlijk niet of dat voor alle kinderen geldt. We hebben laatst de eerste toetsen op afstand gehad, die uitslagen daarvan geven natuurlijk ook een indicatie.

Winford is een particuliere school. In hoeverre maakt dit de situatie voor jullie anders dan voor reguliere scholen?

Ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee Winford dit allemaal op poten heeft gezet. De reguliere school waarop mijn dochter zit kwam afgelopen week pas met thuisonderwijs, ruim 2 weken na de sluiting van scholen. Van Winford kregen we vrijwel direct een weekplanning, boeken en dezelfde strakke structuur online als offline. Dit maakte de overgang naar online onderwijs voor de kinderen makkelijker. Geen les op school, maar meteen lekker thuis aan de slag. De kinderen werden hierdoor niet blootgesteld aan een fase van onduidelijkheid en onzekerheid.

Hoe vind je dat de leraren van Winford het doen?

Heel goed. Marloes (de leerkracht van Luca) heeft echt heel goed en rustig de overgang gemaakt. Zij straalt zoveel rust uit tijdens het online onderwijs en dat reflecteert ook op de kinderen. Hoewel dat best een uitdaging is houdt zij alle kinderen ook tijdens de online lessen goed in de gaten. Dat Winford werkt met kleinere klassen maakt het natuurlijk wel iets makkelijker.

Winford onderscheidt zich ten opzichte van andere scholen door de persoonlijke aandacht en het persoonlijke contact. Hoe geeft Winford daar nu invulling aan?

Dat doen ze wel goed vind ik. De kinderen krijgen ’s ochtends online les in verschillende blokken (spelling, rekenen, taal, Engels). Ze kunnen tijdens deze blokken zelfstandig werken maar ze krijgen daarnaast ook veel individuele aandacht. Kinderen mogen altijd vragen stellen en de juf zit altijd voor hen klaar. In plaats van hun vinger opsteken sturen de kinderen nu een chatbericht, waarop de juf altijd snel reageert om te helpen.

Denk je dat er in de toekomst meer online onderwijs zal worden gegeven?

‘Kinderen hebben in deze periode geleerd hoe ze zich in een ‘online klas’ moeten gedragen. Ze moesten even de spelregels doorhebben en nu weten ze het, heel knap, ook van Luca! In een aantal gevallen kan het in de toekomst handig zijn, bijvoorbeeld om medische redenen of als kinderen even tijdelijk in het buitenland zitten. Maar in mijn optiek is het geen structurele oplossing. Het sociale element missen kinderen en dat is ook een belangrijk deel van het onderwijs. Sociale vaardigheden kun je online niet echt leren...’

Veel mensen denken dat de Corona crisis een blijvende invloed zal hebben op de manier waarop we de maatschappij inrichten. Hoe kijk jij hier tegenaan?

‘Ik denk dat de crisis nog veel impact gaat hebben. Mensen moeten hun gedrag aanpassen en dat is altijd lastig. Een geluk bij een ongeluk voor mij: ik had voor de Corona crisis al een soort van smetvrees, die komt nu goed van pas. Er is ook een bewustwording gaande denk ik. We kijken wat meer naar elkaar om, naar onze ouders en naar vrienden die het nodig hebben. En ook van het gevaar van Corona worden mensen volgens mij steeds bewuster, ook omdat dit van hogerhand natuurlijk continu wordt gecommuniceerd. Mensen hebben massaal een reset gekregen. Even niet op vakantie dit jaar en dat is helemaal niet erg. Die tijd kunnen we gebruiken om stil te staan bij de dingen die er echt toe doen.’

Aan het woord Karin, Karin heeft 2 zoons die op Winford Utrecht zitten. David (17 jaar) zit in de 5e klas van het VWO. Benjamin (13 jaar) zit in de 2e klas van de HAVO. Hij heeft geskied op hoog niveau, vorig jaar is hij hiermee gestopt. Winford heeft hem in staat gesteld om zijn topsport optimaal te combineren met school. Na de zomervakantie gaat hij naar de 3e klas van het HAVO op een reguliere school.

Kun je omschrijven hoe de omschakeling naar online onderwijs bij jullie thuis is gegaan?

‘Het loopt hier eigenlijk heel soepel. De kwaliteit van het thuisonderwijs is goed en dat vinden de kinderen ook, die zijn heel tevreden. Ik heb veel waardering voor de snelle omschakeling naar het online onderwijs die Winford heeft gemaakt. Het online systeem werkt goed en overzichtelijk, het huiswerk is altijd makkelijk te vinden.

Benjamin, m’n jongste had weinig moeite met de omschakeling. Hij werkt heel zelfstandig en wordt liever niet geholpen door mij, met m’n goedbedoelde adviezen… David begint zich nu wel een beetje te vervelen want hij heeft meer vrije tijd thuis dan op school. Dan merk je toch dat hij de begeleiding een beetje mist. Maar al met al heb ik het idee dat ze allebei geen achterstand hebben opgelopen door de omschakeling naar online onderwijs. Ik vind trouwens dat de leraren van Winford die overstap ook knap gemaakt hebben, ook de wat oudere leraren, voor wie het allemaal helemaal nieuw is.’

In hoeverre heeft de omschakeling naar online de planning van het onderwijs van je kinderen beïnvloed?

‘Wij stonden al klaar om David naar de SE week in Utrecht te brengen. Toen kregen we het bericht dat de SE week niet doorging en werd uitgesteld. We maakten ons hierdoor wel een klein beetje zorgen, ook omdat David moeite heeft met plotselinge veranderingen.

Op het moment dat Slob aangaf dat de centrale eindexamens niet doorgingen heeft Winford onmiddellijk besloten dat de leerlingen daarom meer tijd moesten krijgen om zich voor te bereiden op de SE week. Door het wegvallen van de centrale eindexamens kwam hier immers ineens al het gewicht op te liggen. David vindt het heel fijn dat hij die extra voorbereidingstijd heeft gekregen. Winford heeft hierin snel en duidelijk gehandeld. Toevallig heeft David vandaag zijn eerste schoolexamen gedaan, dat ging gelukkig heel goed.

Voor iedereen die dit jaar eindexamen zou doen is het natuurlijk wel heel jammer dat de centrale eindexamens zijn weggevallen. Je werkt daar zo lang naar toe. Het beslissende telefoontje, de uitslag, het feestje, het momentum… Het is triest dat heel veel kinderen de deze finishing touch niet gegund is. Sommige kinderen hebben hierdoor misschien ook wel het gevoel dat hun diploma minder waard is, dat is zonde en niet terecht denk ik.

Hoe bevalt de combinatie thuiswerken/thuisonderwijs?

‘Ik vind het combineren van het thuisonderwijs met mijn eigen werk best lastig. Ik heb 2 banen en ben snel afgeleid. Ik ben beleidsadviseur bij de gemeente Amsterdam en ik zit in de gemeenteraad. Dit maakt deze periode wel wat onrustig. Vanaf volgende week ga ik 2 dagen op een andere locatie aan het werk, dat is wel zo prettig want dan kan ik me echt even focussen op m’n eigen werk.’

Winford is een particuliere school. In hoeverre maakt dit de situatie voor jullie anders dan voor reguliere scholen?

‘Winford had al heel fijn, persoonlijk onderwijs. De lijnen zijn kort en bij een opmerking of vraag wordt er altijd gelijk geschakeld. Het contact met de school is super, ook nu. Je wordt heel goed op de hoogte gehouden. Er is steun vanuit Winford bij van alles en nog wat, tot en met het aan de praat krijgen van de printer thuis… Winford is natuurlijk een kleine school, dat scheelt denk ik wel in de snelheid van handelen, ook met de omschakeling naar online onderwijs. Zondag 15 maart werd het nieuws bekend dat de scholen dichtgingen. Maandag werd er een plan van aanpak gemaakt en dinsdag konden de leerlingen alweer aan de slag met het thuisonderwijs. Ik heb veel respect voor de manier waarop Winford dit heeft aangepakt!’

Denk je dat er in de toekomst meer online onderwijs zal worden gegeven?

‘Het werkt wel, wat dat betreft is het een goede testcase. Maar ik denk dat een docent uiteindelijk het liefst in een klas werkt met persoonlijk contact. En zelf heb ik ook liever dat ze gewoon naar school gaan, maar het is zoals het is. Dat gezegd hebbende doen ze het nu heel goed. En ik heb de hoop dat ze geen achterstand oplopen.’

Tot slot: veel mensen denken dat de Corona crisis een blijvende invloed zal hebben op de manier waarop we de maatschappij inrichten. Hoe kijk jij hier tegenaan?

‘We doen allemaal een stapje terug, we werken in een andere modus. Het gaat wel even een tijdje duren voordat alles weer enigszins normaal wordt denk ik. De regelgeving zal bepalen dat het stapsgewijs gaat richting normaal functioneren. Ik hoop wel dat Winford binnen de nieuwe regelgeving snel weer ‘normaal’ kan functioneren en kinderen weer gewoon naar school kunnen. Dat de structuur weer terugkeert en het gevoel van presteren. Maar ook gewoon de lol van het naar school gaan en het sociale contact. Want dat laatste missen we allemaal toch het meest denk ik.’