In Amsterdam en Haarlem kan uw kind naar Winford Bilingual Primary School. Deze scholen bieden het volledige Nederlandse, Britse en IPC curriculum, zodat elke leerling wordt klaargestoomd voor zowel het Nederlandse als het internationale voortgezet onderwijs.
I am pleased and excited to welcome you to Winford Bilingual Primary School. Our bilingual program allows children to learn critical thinking skills, application of knowledge, analysis of information, comprehension of new ideas, communication, collaboration, problem solving, and decision making in two languages. We teach to more than the core subjects, we teach to the whole child. We want your child’s education to be immersive and interactive in both Dutch and English.
Do you need more information? I am happy to meet with you individually to help you navigate the best path forward for your family.
Warmest regards,
Joy Otto
Director Winford Bilingual Amsterdam
(020) 751 6650
Onze Bilingual Primary School is centraal gelegen en dus makkelijk bereikbaar, de tweetalige basisschool in Amsterdam ligt vlakbij het Van Goghmuseum. Onze klassen weerspiegelen de multiculturele achtergrond van onze leerlingen. Werken, spelen en eten doen de leerlingen in gemengde leeftijdsgroepen om het gemeenschapsgevoel te versterken.
Ouders die Winford Bilingual Primary School kiezen voor hun kind hebben diverse culturele achtergronden. Soms hebben één of beiden een niet-Nederlandse achtergrond. Anderen zijn wel Nederlands en willen hun kind graag al jong onderdompelen in een internationaal georiënteerde wereld. Omdat Winford de enige particuliere school is die volledig en volwaardig tweetalig basisonderwijs aanbiedt, komen onze leerlingen niet alleen uit Amsterdam, maar ook uit de wijdere omgeving.
Het lerarenteam bestaat uit gekwalificeerde leerkrachten die Nederlands of Engels als moedertaal hebben. Naast de vereiste opleiding om les te mogen geven, heeft een groot aantal aanvullende kwalificaties, zoals die voor Remedial Teaching of Autismevriendelijke Coach. Ook hebben de meeste van onze leerkrachten ruime internationale ervaring. Zij zijn erg enthousiast om op onze unieke scholen met de leerlingen aan de slag te gaan. Voor elk kind hebben zij veel aandacht, omdat er niet meer dan twintig leerlingen in een groep zitten. En voor elke groep staan altijd twee leerkrachten, een Nederlandstalige en een Engelstalige.
Het tweetalig basisonderwijs is in Amsterdam in 2011 opgezet als aansluiting op de populaire tweetalige kinderopvang. In 2018 is deze school verdergegaan onder de paraplu van Winford. Hiermee kwam een langgekoesterde droom uit om met Winford Bilingual Primary School tweetalig onderwijs aan te bieden. Sinds 2021 kunnen kinderen ook bij Winford Leiden terecht voor de tweetalige basisschool en sluit de Haarlemse 21st Century Global School zich aan bij Winford Bilingual Primary Schools.
Meer informatie en de tweetalige website van Winford Bilingual - in het Nederlands
More information and the Winford Bilingual website - in English
Twee leraren per klas
Elke klas heeft een volledig gekwalificeerde Engels en Nederlands sprekende leraar. Elke leraar spreekt zijn moedertaal met onze leerlingen en alle vakken worden in beide talen onderwezen.
Kindgericht
Met niet meer dan 20 kinderen per klas, kunnen we ons op elk individueel kind richten. Onze leraren werken elke les zorgvuldig uit om de vooruitgang en ontwikkeling van hun leerlingen te garanderen.
Uitgebreid tweetalig curriculum
Alle vakken worden gedurende de hele schooldag in het Nederlands en Engels onderwezen. Kinderen doorlopen het Nederlandse, Britse en IPC curriculum en worden vloeiend in beide talen.
Winford Bilingual Primary School is een Nederlandse school en het Nederlandse curriculum ligt aan de basis van alles wat we doen. Voortbouwend op deze solide basis geven we een uitgebreid curriculum waarin het Britse curriculum naast het Nederlandse curriculum staat. Vervolgens gebruiken we het International Primary Curriculum (IPC) om het Nederlandse en Britse curriculum aan elkaar te koppelen door middel van thematische eenheden. Als gevolg van onze aanpak zijn onze leerlingen elke schooldag volledig ondergedompeld in het Engels en het Nederlands en kunnen zij gemakkelijk wisselen tussen beide talen. Deze aanpak is erop gericht dat kinderen die vanaf hun vierde jaar bij ons zijn, op elk niveau naar elke Nederlandse of internationale school kunnen overstappen.
Klassen met meerdere leeftijden
Kinderen leren graag van andere kinderen en dit biedt geweldige mentormogelijkheden voor leerlingen. Hoewel we geen traditionele Montessorischool zijn, volgen we wel de filosofie van Maria Montessori door te onderwijzen op basis van de capaciteiten van elk kind in plaats van leeftijd. Hierdoor kunnen we ons ook richten op het beste onderwijs voor elk kind. Wij integreren ook Montessori-idealen door gemengde leeftijdsklassen en kleine groepslessen.
Flexibele vakanties
Als wereldwijde school weten we hoe belangrijk wereldreizen en ontdekkingen zijn voor alle leerlingen. Winford Bilingual biedt het voordeel van een flexibel vakantieschema.
Lunch en snacks
Alle lunches en ochtendsnacks worden elke dag verstrekt en zijn inbegrepen in het schoolgeld.
Wij geloven dat de mogelijkheid om samen te zitten met een warme maaltijd en een gesprek te voeren een belangrijk onderdeel is van de ontwikkeling van het hele kind. Een warme gezonde vegetarische lunch wordt gemaakt door onze eigen kok.
Nederlandse en internationale leerlingen
Onze schoolgemeenschap weerspiegelt de multiculturele bevolking van Amsterdam. Het biedt een warme en ondersteunende omgeving gedurende de hele basisschooltijd.
Centraal gelegen
Winford Bilingual is gevestigd aan de Jan Luijkenstraat 29, slechts één blok verwijderd van het Museumplein. We hebben het geluk dat we in het culturele epicentrum van onze prachtige stad zitten.
Positieve discipline
Vriendelijk en consequent zijn is de sleutel tot ons programma. Wij tonen standvastigheid door onszelf en de behoeften van de situatie te respecteren, en vriendelijkheid door de behoeften van het kind te respecteren.
Deel van de Winford familie van scholen
Wij zijn er trots op deel uit te maken van Winford, de vooraanstaande Nederlandstalige middelbare en Nederlandstalige basisscholen in Nederland.
Waarom tweetalig onderwijs?
WBPS is uniek in Nederland omdat al onze lessen zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Hierin verschillen wij van andere Nederlandse én internationale scholen.
Om te begrijpen waarom dat zo uniek is, is het belangrijk om uit te leggen wat tweetalig onderwijs betekent op reguliere Nederlandse basisscholen. De meeste scholen bieden een vorm van Engels taalonderwijs aan. Hierna is te lezen wat de verschillen precies zijn.
Officiële tweetalige scholen
Deze scholen bieden tussen de 30 en 50 procent van hun lessen aan in het Engels. Vaak wordt dit gedaan door Nederlandse basisvakken (zoals wiskunde, lezen, schrijven en taal) in het Nederlands te geven en andere vakken (bijvoorbeeld muziek, kunst of geschiedenis) in het Engels te onderwijzen.
Reguliere Nederlandse basisscholen
Deze scholen bieden 15 procent van hun lessen in het Engels aan. Leerling krijgen gemiddeld 1-3 uur per week les in het Engels.
Winford Bilingual Primary School is uniek
Als wij het hebben over tweetalig onderwijs dan bedoelen we dat letterlijk. Onze leerlingen krijgen al hun lessen in het Nederlands en Engels aangeboden. Gedurende de hele schooldag worden onze leerlingen ondergedompeld in beide talen. Zo leren zij om snel en makkelijk te schakelen in de communicatie met hun leerkrachten en klasgenoten.
Deze benadering noemen we de dual immersion. Letterlijk vertaald: dubbele onderdompeling. Door deze manier van benaderen streven we er nadrukkelijk naar om onze leerlingen beide talen vloeiend te laten spreken, zonder dat er onderscheid wordt gemaakt tussen beide talen.
Wat is het verschil tussen bekwaam en vloeiend spreken?
Bekwaam betekent dat een taal voldoende wordt gesproken, maar met meer formaliteit en minder vertrouwen dan iemand die de taal als moedertaal heeft of deze al vloeiend spreekt. Bekwame sprekers moeten harder werken om deze taal te spreken dan hun moedertaal. Ze vinden het soms ook moeilijker om te schakelen tussen beide talen.
Vloeiend betekent dat het spreken van een andere taal dan je eerste of moedertaal met bijna evenveel gemak en nauwkeurigheid gaat. Deze spreker vindt het bijna net zo gemakkelijk om in een tweede taal te spreken dan wanneer ze in haar moedertaal zou spreken. Vloeiende sprekers kunnen eenvoudig schakelen tussen de hun geleerde taal en de eigen moedertaal.
Een voorbeeld van bovenstaand onderscheid
‘Gezellig’ - een veelgebruikt Nederlands woord dat in het Engels moeilijk te vertalen is. Het Engelse woord ‘cozy’ komt het meest in de buurt maar is slechts een deel van de situatie waar het woord naar verwijst.
Een bekwaam spreker weet wat het woord ‘gezellig’ betekent.
Een vloeiende spreker weet hoe ‘gezellig’ voelt en kan het op de juiste manier in de juiste context gebruiken.
Waarom vinden wij tweetalig onderwijs van belang?
Academische voordelen
Het leren van een tweede taal helpt uw kind op academisch vlak door het versterken, verbinden en uitbreiden van de zenuwbanen die actief zijn met lezen en schrijven en in hun vaardigheid om zich te uiten. Daarnaast is er bewijs dat kinderen die spreekvaardig zijn in twee talen, competenter zijn op gebied van zelfregulering en taakgerichtheid.
Sociale en emotionele voordelen
Vloeiend kunnen communiceren in een andere taal biedt meer voordelen dan enkel academische. Het versterkt tevens het sociale en emotionele bereik van kinderen. Jonge kinderen die tweetalig worden opgevoed zijn vaak beter in het herkennen van sociale signalen, het overwinnen van verlegenheid in groepen en hebben sterkere luistervaardigheden. Dit alles kan helpen bij het maken van vrienden, het begrijpen van diversiteit en het integreren in een nieuwe of onbekende omgeving.
Voordelen van tweetalig onderwijs, gericht op vloeiende spreekvaardigheid van twee talen voor Nederlands sprekende families in Nederland
Om de mogelijkheden die onze wereldmaatschappij kan bieden optimaal te kunnen benutten, is een basiskennis van een andere taal niet meer genoeg. Engels is één van de meest gesproken talen in de wereld waardoor een vloeiende spreekvaardigheid hiervan enorm waardevol zal zijn.
Kinderen die ons programma al vanaf een jonge leeftijd volgen, spreken, lezen en schrijven zowel Engels als Nederlands probleemloos. We gebruiken gestandaardiseerde Britse tests waarvan de resultaten laten zien dat kinderen die vanaf een jonge leeftijd bij ons op school zitten, op hetzelfde niveau presteren als Engelstalig opgevoede kinderen in het Verenigd Koninkrijk. Dit beïnvloedt de Nederlandse testresultaten echter niet, hun CITO scores zijn op hetzelfde niveau als hun leeftijdsgenootjes op andere Nederlandse scholen.
Vragen?
Klik hier om meer te weten te komen over ons curriculum, onze klassen en de mogelijkheid om te kijken of onze school past bij uw kind.
Aanmelding
Stap 1: Intake en toelating
Om formeel een plaats bij Winford Bilingual Primary School aan te vragen, hebben we het volgende nodig:
Neem contact met ons op voor een aanvraagformulier. Wij zullen u het aanvraagformulier samen met verdere informatie per e-mail toezenden. U kunt het aanvraagformulier met de nodige bewijsstukken terugsturen. Stuur het alleen als Word-document of als PDF terug.
Zodra we uw aanvraag hebben ontvangen, ontvangt u een factuur van €550,- voor de aanvraagkosten. Deze vergoeding wordt niet terugbetaald. Houd er rekening mee dat we uw aanvraag alleen verwerken nadat uw vergoeding is betaald.
Stap 2: Bevestiging
Nadat we uw aanvraag hebben verwerkt en contact hebben opgenomen met de voormalige school van uw kind, nemen we contact met u op om u te laten weten dat we een plek voor uw kind hebben. Houd er rekening mee dat we uw kind mogelijk een proefdag bij ons op school laten draaien, voordat wij u een definitieve aanbieding kunnen doen. Dit is nodig als de huidige schoolrapporten onvolledig of niet beschikbaar zijn.
Stap 3: Acceptatie
U hebt 2 weken (10 werkdagen) vanaf de datum van een aanbieding om de aanbieding te accepteren of te weigeren. Om het aanbod te accepteren, moet u de acceptatieformulieren ondertekenen en een aanbetaling indienen (één maand schoolgeld). De aanbetaling wordt aan u gefactureerd en moet binnen 14 dagen na factuurdatum worden betaald. Zodra de aanbetaling is betaald, wordt uw kind toegevoegd aan de toelatingslijst van zijn / haar klas en wordt hun plek in de klas gegarandeerd.
Stap 4: Beoordeling
Op het moment dat uw kind op onze school begint, starten we de beoordelingsprocedure. Onze educatieve schoolcoaches, samen met de groepsleerkrachten, zullen uw kind observeren om de educatieve behoeften van uw kind te beoordelen en een persoonlijk ontwikkelingsplan te maken. Dit plan zal aan u worden gepresenteerd en met u worden besproken na de beoordeling. In het geval van extra ondersteuning of testen, zullen we een afspraak met u maken en de kosten van verdere evaluaties en/of ondersteuning bespreken.
Schoolgeld
Het schoolgeld voor Winford Bilingual is all-inclusive. Het bevat de kosten voor de (eind)toetsen in beide talen, tentoonstellingen, excursies, gezonde snacks en de warme middagmaaltijd op school.
Het schoolgeld bedraagt 2022/23 op jaarbasis € 20,300 voor ons Amsterdam locatie en €15,900 voor ons Haarlem locatie.
Betaling: twee opties
Bovenstaand schoolgeld geldt voor betaling in een keer, vóór 1 augustus 2022.
Betaling in drie termijnen is mogelijk, dan betaalt u 3% additionele administratie- en rentekosten. De termijnen vervallen op 1 augustus, 15 november en 1 februari. Voor deze optie vragen wij u een automatische incasso af te geven.
Instroom na 1 augustus
Het is mogelijk om gedurende het schooljaar in te stromen. Het schoolgeld wordt berekend naar rato van de resterende lestijd. Afhankelijk van wanneer u in het schooljaar begint, is de betaling eventueel in twee termijnen mogelijk (met additionele administratie- en rentekosten).
Opzegging
Opzegging van de overeenkomst met de school dient schriftelijk te geschieden door de ouders, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden. Mocht een schriftelijke opzegging ontbreken, dan zal daarvoor in de plaats een bedrag ter grootte van 2 x het maandlesgeld in rekening worden gebracht. Alle achterstallige lesgelden of andere kosten zijn verschuldigd per de datum van opzegging.
Familiekorting
Indien u meer dan één zoon of dochter bij ons op school heeft, ontvangt u 10% familiekorting over het schoolgeld van het jongste kind (voor Amsterdam) en 5% (voor Haarlem).
30% belastingteruggave
Wij zijn blij te kunnen aankondigen dat Winford Bilingual Primary School in aanmerking komt voor de 30% belastingteruggave. Als u in aanmerking komt voor de 30% belastingfaciliteit, kunt u ook een gratis vergoeding krijgen van uw werkgever voor extraterritoriale kosten voor schoolgeld.
Voor meer informatie over de 30%-regeling klik hieronder:
Belastingdienst 30% Tax Rule Information
Joy Otto
Directeur
Ik ben de directeur van het Winford Tweetalig Basisschool Programma. Ik ben afgestudeerd in lager onderwijs en speciaal onderwijs (k-18). Ik heb postdoctoraal werk gedaan in Montessori-onderwijs, Orton-Gillingham taal-spraak/taaltherapie, Montessori-lerarenopleiding, Brain Gym Kinesiologie en ik ben gecertificeerd PADI-duikleider. Ik heb meer dan 22 jaar ervaring in de klas als leraar, therapeut en onderwijsspecialist. Ik werkte bij het Smithsonian Institution als hoofddocent voor divergente leerlingen en basisscholen toen ik me realiseerde dat ik van de Nederlandse cultuur en omgeving hield. Dus besloot ik naar Nederland te verhuizen om er te werken en te wonen. Als ik niet werk of op het strand loop, kun je me vinden op mijn Nederlandse fiets of duiken waar het water helder is en de zon schijnt.
Milrose Voorhorst
Panda leraar
Ik ben de docent Engels voor de pandaklas. Van jongs af aan wist ik dat ik leraar wilde worden. Ik heb altijd geesten willen onderwijzen, harten willen raken en levens willen veranderen. Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit van St. La Salle, Filippijnen, met als hoofdvak Engels. Lesgeven en werken met kinderen is mijn passie. Ik heb meer dan 9 jaar werkervaring als lerares met kinderen in de basisschoolleeftijd en internationale studenten van verschillende leeftijdsniveaus. Ik heb lesgegeven in taal, lezen, wiskunde en MAPE (muziek, kunst en lichamelijke opvoeding). Ik heb ook twee jaar gewerkt als co-curriculair coördinator waar ik alle activiteiten/lessen van de leerlingen van de lagere klassen verzorgde. Momenteel ben ik de lerares Engels in de Panda klas. Ik geniet echt van de omgeving en de kinderen van de Winford Bilingual Primary School gemeenschap. Ik kom elke dag graag naar mijn werk.
William Van Hoof
Panda leraar
Ik ben de leraar Nederlands voor de Panda klas. Ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd in Amsterdam nadat ik mijn lerarenopleiding in Breda had afgerond. Ik woonde en werkte enkele jaren in Londen en Brussel en deed waardevolle onderwijservaring op tijdens mijn werk op de educatieve afdeling van het British Museum. Na een aantal jaren voor commerciële bedrijven te hebben gewerkt, ben ik hier in Nederland als invalkracht aan de slag gegaan. Dit heeft mijn passie voor lesgeven weer aangewakkerd en ik heb de juiste plek gevonden bij Winford Bilingual Primary School.
Mariana Kamimura
Zebra leraar
Hallo allemaal, mijn naam is Mariana Kamimura, en ik ben verheugd om de docent Engels in de Zebra-klas te worden. Ik kom oorspronkelijk uit Brazilië, maar heb als tiener in Japan gewoond en woon sinds 2018 in Nederland. Ik ben meertalig en heb in een paar verschillende multiculturele en meertalige settings gewerkt. Leraar zijn was niet iets wat ik verwachtte te doen toen ik jonger was, maar ik werd er verliefd op op mijn eerste dag werken op een school. Als leerkracht wil ik kinderen zo goed mogelijk begeleiden tijdens hun vormingsjaren en nieuwe ontdekkingen. Ik ben zeer gepassioneerd door kinderboeken; ik heb hun invloed op de ontwikkeling van kinderen bestudeerd en ik zal zeker enkele boeken uit mijn persoonlijke collectie met de kinderen delen. Ik heb ook een achtergrond in kunst en wil dit onderwerp op veel gebieden van het leren van kinderen verkennen. Ik kijk ernaar uit om de kinderen in de Zebra-klas te leren kennen en hen te ondersteunen tijdens dit deel van hun leerreis.
Maud Arens
Zebra en RT leraar
Ik ben leraar Nederlands op de Winford Bilingual Primary School. Ik woon al meer dan 20 jaar in Amsterdam en hou van de internationale sfeer van deze stad. Ik ben blij dat ik kan werken met zo'n diverse en internationale groep leerlingen, ouders en collega's op deze prachtige locatie. Ik heb eerst een master Film- en Televisiewetenschappen afgerond aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna heb ik mijn Pabo-diploma behaald aan de HvA. Ik werk al ruim 10 jaar als leerkracht basisonderwijs en heb veel affiniteit met het Montessori-onderwijs. Naast het lesgeven hier ben ik zelfstandig docent en heb ik een eigen bedrijf als Certified Professional Organizer. Winford Tweetalig maakt het mogelijk om mijn twee favoriete bezigheden te combineren: werken met kinderen en organiseren. In mijn vrije tijd ga ik graag hardlopen, reizen en genieten van Amsterdam met vrienden en familie.
Nancy de Rooij
Zebra leraar
Ik ben de docent Nederlands in de Zebraklas. Ik ben opgegroeid in Almere en woon sinds 8 jaar in Purmerend. Van jongs af aan was het mijn droom om met kinderen te werken. Ik vind niets mooier dan helpen met hun ontwikkeling en ze te zien groeien in de klas. Ik heb een tijdje in de kinderopvang gewerkt maar wilde meer uitdaging en ben begonnen met de PABO. Voor Winford heb ik 9 jaar in het speciaal onderwijs gewerkt en de studie "Teken je Gesprek" en "Autisme Vriendelijke Coach" afgerond. Dit heeft mij nog meer handvatten gegeven bij het lesgeven. In 2019 werkte ik voor Winford aan de Speerstraat en voor het schooljaar 2020-2021 ben ik het team van Winford Tweetalige Basisschool aan de Jan Luijkenstraat komen versterken! De sfeer, de kinderen en het team spraken me erg aan en ik voel me hier echt thuis.
Tim Bostens
Giraffe leraar
Mijn naam is Tim, en ik ben de docent Nederlands voor de Giraffenklas. Na het behalen van mijn Bachelor of Teaching aan de HvA heb ik 3 drie jaar op het AICS gewerkt. Het was erg leuk om met zoveel diversiteit te werken. Mijn ambities liggen in het internationale onderwijs. De reden hiervoor is dat ik geadopteerd ben en ik het supergaaf vind om met meerdere culturen in aanraking te komen. Ik ben opgegroeid in Nederland en spreek vloeiend Nederlands en Engels. Ik heb een CELTA-kwalificatie gevolgd om meer te leren over het onderwijzen van talen.
Omdat ik zelf tweetalig ben, voelde ik me aangetrokken tot de lesmethode hier. Het is geweldig om op een kleinschalige school te werken waar de klassen klein zijn zodat ik de leerlingen veel beter kan leren kennen en ze kan begeleiden in hun ontwikkeling. Zo kan ik aandacht besteden aan elk individu en de groeimindset van elk kind helpen bevorderen.
Julia Bormann
Giraffe Leraar
Hallo, ik ben Julia en ik ben de lerares Engels in de Girafklas. Ik ben opgegroeid in het mooie noorden van Duitsland en heb mijn Bachelor of Education (International Teacher Edcuation voor basisscholen) in Nederland afgerond. In de afgelopen vier jaar heb ik veel inspirerende ervaringen opgedaan met lesgeven op verschillende internationale scholen in Duitsland en in Brazilië, waardoor ik mijn vaardigheden heb kunnen ontwikkelen tot een bedachtzame, zorgzame en bekwame leraar. Ik heb altijd al met kinderen willen werken en na een jaar in Australië te hebben doorgebracht ontstond mijn verlangen om te leren over verschillende culturen en internationale pedagogie. Ik streef ernaar een klasomgeving te creëren waarin alle leerlingen kunnen gedijen op basis van hun behoeften en interesses. Humor, nieuwsgierigheid en aanpassingsvermogen zijn eigenschappen die ik belangrijk vind voor een goede leeromgeving, daarom probeer ik die ook in mijn leerlingen aan te moedigen. Ik heb een passie voor tekenen, dansen, nieuwe recepten uitproberen of nieuwe plaatsen verkennen, en ik ben erg enthousiast om me bij de WBPS-gemeenschap aan te sluiten!
Lucy Malloch
Eagle Leraar
Ik ben de docent Engels voor de Eagle klas. Ik ben begin juli 2019 naar Amsterdam verhuisd om me bij mijn partner te voegen die hier in februari is komen wonen. Voordat ik naar Amsterdam verhuisde, gaf ik Spaanse les in Boston, Massachusetts in de VS. Terwijl ik de laatste twee jaar les gaf, studeerde ik ook voor mijn Masters of Education in Teaching and Curriculum. Ik ben erg geïnteresseerd in taalverwerving en hoe leerlingen het beste talen kunnen verwerven en leren. In mijn vrije tijd ben ik graag buiten - ik train voor marathons en speel meestal tennis! Ik hou ook van reizen en leer graag over verschillende culturen en plaatsen.
Sasja Delahay
Arend Leraar
Ik ben de nieuwe lerares Nederlands voor de Adelaarsklas. Ik ben geboren en getogen in dezelfde straat als de school (Jan Luijkenstraat), dus het voelt als thuiskomen om op deze school te mogen werken. Na de middelbare school heb ik gestudeerd aan een Franse universiteit in Montpellier en ben ik afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam in de kunstgeschiedenis. Na een tijdje in dat vakgebied te hebben gewerkt, ben ik mijn eigen cateringbedrijf, Peperwortel, aan de Overtoom begonnen. Twintig jaar ondernemen deed me een sabbatical nemen om te reizen en mijn blik te verruimen, waarna ik besloot dat ik iets wilde doen wat er echt toe deed. Voor mij betekende dat werken met kinderen. Ik deed de snelle lerarenopleiding en werkte met veel voldoening op verschillende scholen. Winford Tweetalig combineert aspecten waarmee ik me echt kan identificeren: internationaal georiënteerd, uitstekend onderwijs, een kleine hechte gemeenschap waar de ontwikkeling van kinderen in een veilige en uitdagende omgeving centraal staat.
Anna Mullis
Kok
Hallo, mijn naam is Anna Mullis. Ik kom oorspronkelijk uit het noorden van Engeland, maar woon nu al bijna 15 jaar in Nederland. Ik ben moeder van twee volwassen kinderen en woon samen met mijn man Simon in het mooie dorp Ouderkerk aan de Amstel. Koken is een levenslange passie van mij, vooral bakken, en momenteel heb ik mijn eigen bedrijfje voor het maken van taarten op maat. Ik heb een aantal jaren ervaring in de catering in het Verenigd Koninkrijk, waaronder het runnen van een vegetarisch café. Ik ben erg enthousiast om het personeel van Winford te komen versterken en kijk ernaar uit om de kinderen te voorzien van heerlijk, gezond eten!
Jenni Iyoyo
Marketing- en toelatingsmanager
Ik werk al 23 jaar op internationale scholen en houd me bezig met toelatingen, public relations en marketing. Ik hou ervan om in een schoolomgeving te werken en met nieuwe mensen in contact te komen. Ik ben verheugd om Winford Bilingual te vervoegen op hun spannende reis. In mijn vrije tijd ga ik naar yoga en circuittraining, doe ik vrijwilligerswerk in twee commissies en zing ik in een gospelkoor.
Ik kijk ernaar uit u te ontmoeten bij Winford Tweetalig.
De klaslokalen
Met twee leerkrachten in elke klas en niet meer dan 20 kinderen per klas, kunnen wij ons op elk individueel kind concentreren.
Onze klassen zijn:
De Panda Klas
voor kinderen van 4 tot 6 jaar oud (groep 1)
De Panda klas is een plek waar leerlingen veilig hun eerste stappen nemen op het pad van een leven lang leren. In de Panda klas is onze aandacht voornamelijk gericht op het ontwikkelen en vergroten van de Nederlandse en Engelse woordenschat, het werken in kleine groepen, het aanleren van praktische vaardigheden, alsook het ontwikkelen van de sociaal-emotionele vaardigheden door middel van coöperatief spel. Ieder kind kan door onze individuele aanpak beginnen met lezen en schrijven, wanneer zij of hij daar klaar voor is.
De Zebra Klas
voor kinderen van 5.5 tot 8 jaar oud (groep 2-3)
Met behulp van Montessori materialen maken de Zebra leerlingen actief kennis met alle vakken. In de Zebra klas beginnen de kinderen hun tweetalig leeravontuur in rekenen, schrijven, lezen, aardrijkskunde, geschiedenis, internationaal burgerschap, praktische levenservaring, wetenschap en wereldoriëntatie. Door de thema’s van IPC (International Primary curriculum) maken leerlingen op een veelzijdige manier kennis met een breed scala aan onderwerpen. Excursies, zoals naar de nabijgelegen musea, het Nemo science centrum, de bibliotheek, helpen leerlingen de opgedane kennis te plaatsen in hun eigen leefwereld.
De Giraffe klas
voor kinderen van 7 tot 10 jaar oud (groep 4-5)
De Giraffe klas geeft ruimte voor de persoonlijke groei van onze leerlingen en hun behoefte om (door) te vragen en door te denken; hun behoefte om een rechtvaardigheidsgevoel te ontwikkelen en de wereld zelfstandig te ontdekken met hun eigen plaats daarin.
De leerlingen krijgen, in beide talen, les in kleine groepen, afhankelijk van de persoonlijke leerbehoefte. Leerlingen krijgen wekelijks huiswerkopdrachten en werken daarnaast aan opdrachten en presentaties die aansluiten bij de thema’s van IPC.
In deze omgeving van samen leren, ontwikkelen kinderen hun persoonlijkheid met een dieper saamhorigheidsgevoel.
Adelaar Klas
voor kinderen van 10 tot 12 jaar oud (groep 6-8)
Het lesprogramma van de Adelaar klas is in blokken van vijf weken ingedeeld en wordt afgerond met verrijkingsopdrachten en een samenvatting in week zes. De kernvakken, die zowel in het Nederlands als Engels worden gegeven, zijn taal, rekenen, natuurkunde, geschiedenis, aardrijkskunde en techniek. Daarnaast schenken wij veel aandacht aan kunst, persoonlijk ontwikkeling en maatschappijleer. De zesde week is het moment voor zelf-evaluatie, herhaling en samenvatting. De combinatie van al deze elementen bereidt onze leerlingen optimaal voor op hun volgende stappen, in het Nederlands of internationaal middelbaar onderwijs. Zoals de meeste Nederlandse basisscholen neemt onze Adelaarsklas deel aan een schooltuin waar ze leren hoe ze hun eigen planten en groenten kunnen verbouwen. Dit is een van de vele manieren waarop onze kinderen worden ondergedompeld in de Nederlandse cultuur en samenleving.
Flexibele vakanties
Wij werken met flexibele schoolvakanties. Dit betekent dat onze leerlingen in de loop van het jaar vakantiedagen kunnen opnemen. In augustus is de school vier weken gesloten voor alle leerlingen, in december twee weken en daarnaast tijdens nationale feestdagen.
Ouders van basisschoolleerlingen dienen vakantieaanvragen elke zes weken volgens de schoolperiodes van de betreffende groep in. Leerlingen mogen tot veertig vakantiedagen per jaar opnemen, naast de dagen waarop de school gesloten is voor alle leerlingen.
Wij adviseren dat leerlingen tenminste 10 dagen per half jaar opnemen – 10 dagen tussen september en het einde van februari en 10 dagen tussen maart en het eind van het schooljaar.
De schooldag
Onze school is een levendige en productieve plek. De dagindeling van elke klas varieert afhankelijk van de leeftijdsgroep van de kinderen, maar ze hebben allemaal hetzelfde doel - het creëren van een stimulerende omgeving waar de aangeboren nieuwsgierigheid van kinderen en hun enthousiasme voor het leren worden gevoed en aangemoedigd.
Onze schooldag begint elke dag om 08:30. Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag eindigen we om 14:30. Op woensdag eindigen we om 12:30.
Hoe worden kinderen beoordeeld en waarom gebruiken we CITO-toetsen?
Wij zijn een door Nederland geïnspecteerde particuliere B-3 school en zijn verplicht om alle kinderen boven de 5 jaar de Nederlandse CITO-toetsen af te nemen. Daarnaast doen we twee keer per jaar formele beoordelingen in het Engels op basis van de nationale eisen van het Verenigd Koninkrijk voor leerlingen ouder dan 6 jaar, gebaseerd op het Oxford-programma.
Hoe presteren de kinderen van Winford Tweetalig Amsterdam op de CITO-toetsen in vergelijking met andere scholen met alleen Nederlandse programma's?
90% van de kinderen die sinds hun 4e jaar onafgebroken in ons programma zitten, scoren boven het niveau van kinderen van vergelijkbare leeftijd in programma's met alleen Nederlands.
75% van de kinderen die niet vanaf hun vierde in ons programma zitten, testen op niveau in vergelijking met kinderen van dezelfde leeftijd in programma's met alleen Nederlands.
Samenvatting van onze beoordelingen:
CITO van groepen 2 tot 8 (leeftijd 5-11)
Engelse test van groep 3 tot 8 (leeftijden 3-11)
Vergaderingen van ouders en leerkrachten
Winford Bilingual Primary School is vooral een familieschool en we werken hard om positieve relaties te creëren tussen het personeel, de kinderen en de ouders. Wij zijn trots op het kaliber van onze leerkrachten en het niveau van zorg dat zij aan elk kind verlenen. Onze kleine klassen en twee leerkrachten per klas betekenen dat we elk kind een hoog niveau van individuele zorg en aandacht kunnen bieden.
De leerkrachten in de klas zijn het eerste aanspreekpunt voor de kinderen, en omdat de kinderen twee jaar in elke klas zitten, kennen de leerkrachten elk kind heel goed.
Ouders of verzorgers kunnen aan het eind van elke schooldag met de leerkrachten spreken, of voor uitgebreidere gesprekken kan een afspraak worden gemaakt met de leerkrachten of de directeur.
Drie keer per jaar zijn er formele bijeenkomsten van ouders en leerkrachten om de vorderingen van elk kind te bespreken.
Naar welke middelbare school kan mijn kind gaan
Kinderen die vanaf 4 of 5 jaar bij Winford Tweetalig zijn, kunnen kiezen uit:
- elk niveau van de Nederlandse middelbare school, bijvoorbeeld HAVO, VWO, Gymnasium, Atheneum
- elke internationale school of scholen die in het Engels lesgeven
In groep 5 vragen we ouders en leerlingen na te denken over de richting van de middelbare school waar ze naartoe willen. In groep 6 gaat het gezin met de leerkracht in gesprek en maakt een keuze voor Nederlands of Internationaal/Engels Voortgezet Onderwijs. In groep 7 en 8 krijgen kinderen die naar Nederlands onderwijs willen 65% Nederlands en 35% Engels onderwijs bij Winford Tweetalig. Kinderen die naar het Engels onderwijs willen, blijven 50% Nederlands en 50% Engels onderwijs krijgen.
Komt uw kind later dan 5 jaar bij ons, dan beoordelen we uw kind in groep 6 en geven we u een advies of Nederlands of Engels onderwijs het meest geschikt is.
Wij zijn er trots op dat alle kinderen van onze laatste eindexamenklas in een van hun top drie schoolkeuzes zijn ingestroomd.
Op Winford Bilingual Primary School gebruiken we de Positive Discipline methode. Positieve Discipline benadert kinderen op een manier die respectvol, vriendelijk en streng is. Wij behandelen de kinderen met respect en verwachten dat zij ook met respect worden behandeld. Wij leren de kinderen op een effectieve en positieve manier te communiceren met hun omgeving. Kinderen worden aangemoedigd onafhankelijk te zijn en te begrijpen dat er logische consequenties aan hun daden zijn verbonden. Wij geloven dat onze aanpak helpt om kinderen te creëren die gelukkig, bekwaam en vriendelijk zijn.
Dit zijn de belangrijkste onderdelen van Positieve Discipline.
VIJF CRITERIA VOOR POSITIEVE DISCIPLINE
1. Is vriendelijk en streng tegelijk.
2. Helpt kinderen een gevoel van erbij horen en betekenis te geven.
3. Is effectief op lange termijn.
4. Leert waardevolle sociale en levensvaardigheden voor een goed karakter.
5. Nodigt kinderen uit te ontdekken hoe vaardig zij zijn en hun persoonlijke kracht op constructieve manieren te gebruiken.
De hulpmiddelen en concepten van Positieve Discipline omvatten:
- Wederzijds respect. Volwassenen modelleren standvastigheid door zichzelf en de behoeften van de situatie te respecteren, en vriendelijkheid door de behoeften van het kind te respecteren.
- Het identificeren van de overtuiging achter het gedrag. Effectieve discipline erkent de redenen waarom kinderen doen wat ze doen en werkt aan het veranderen van die overtuigingen, in plaats van alleen te proberen het gedrag te veranderen.
- Effectieve communicatie en probleemoplossende vaardigheden. - Discipline die leert - gericht op oplossingen in plaats van straf.
- Aanmoediging (in plaats van lof). Aanmoediging merkt inspanning en verbetering op, niet alleen succes, en bouwt op lange termijn zelfvertrouwen en empowerment op.
In verband hiermee laten wij de kinderen vaak "denktijd" hebben buiten de klas. Dit is een plek waar kinderen naartoe kunnen gaan om zich te herpakken of om na te denken over hun daden als zij daar tijd en ruimte voor nodig hebben. Het is normaal dat kinderen soms uitbarstingen hebben en de regels ter discussie stellen. Als dit gebeurt, geven wij zachte herinneringen/waarschuwingen over onze regels of verwachtingen. Na de derde herinnering vragen wij het kind een pauze in te lassen buiten de klas om na te denken over zijn gedrag. Wij vinden dat dit het kind wat ademruimte en tijd geeft om zijn gevoelens te verwerken en te overdenken zonder de nieuwsgierige blikken van zijn klasgenoten. Soms hebben hun geest en lichaam wat tijd nodig om zich aan te passen zonder de afkeuring van hun vrienden.
Ziektebeleid
Op Winford Bilingual Primary School zorgen wij voor het belang en de gezondheid van uw kind. Als hij of zij een van de volgende ziekten of symptomen heeft gehad, laat dit dan zo snel mogelijk aan de leerkrachten weten.
Algemene ziekten
Houd uw kind thuis als het een van de volgende ziekten/symptomen heeft:
- Koorts (38°c. of hoger)
- Diarree
- Braken
- Besmettelijke kinderziekten (waterpokken, rode hond, 5e ziekte, enz.)
Als uw kind op school koorts heeft of overgeeft, wordt het meteen naar huis gestuurd. Bij diarree worden kinderen die dit 2 of meer keren hebben, naar huis gestuurd. Als uw kind tijdens de schooldag naar huis wordt gestuurd vanwege een besmettelijke ziekte, mag het de volgende dag niet meer naar school. Kinderen mogen pas weer naar school als ze 24 uur volledig klachtenvrij zijn.
Conjunctivitis
Houd uw kind thuis en ga naar de dokter als uw kind de volgende symptomen heeft:
- Roodheid in het oogwit of aan de binnenkant van het ooglid
- Toegenomen hoeveelheid tranen
- Dikke gele afscheiding die over de wimpers korst, vooral na het slapen
- Groene of witte afscheiding uit het oog
- Jeukende ogen Dit kan een vorm van bindvliesontsteking zijn. Het is zeer besmettelijk en kan zich snel onder kinderen verspreiden. Daarom moet uw kind naar de dokter voor een speciaal oogmedicijn dat minstens 24 uur moet worden gegeven voordat het kind weer naar school mag. Als er geen medicijn wordt toegediend, kan het kind pas weer naar school als het 24 uur volledig klachtenvrij is. Nogmaals, als uw kind een van deze symptomen op school ervaart, zal het voor de gezondheid van de andere kinderen naar huis worden gestuurd.
Luizen
Controleer het haar van uw kind regelmatig op luizen. Als uw kind een spoor van luizen heeft, waaronder volwassenen en/of eitjes (ook wel neten genoemd), mag het pas weer naar school als het haar is behandeld met een speciale crème en is doorgekamd met een luizenkam. Als uw kind luizen heeft en u wilt meer informatie over de beste behandeling, raadpleeg dan het volgende document: http://www.prioderm.nl/hoofdluis-behandelen