Testimonials van een aantal examenleerlingen

Testimonials van een aantal examenleerlingen

Hoe hebben onze leerlingen de eindexamenperiode ervaren, zeker in deze uitdagende corona tijd?

Tarreau Final

Alex Collet
Alex is geboren en getogen in Apeldoorn. In de derde klas van de middelbare school heeft hij de overstap gemaakt naar het particuliere onderwijs van Winford, dat toentertijd nog Parkendaal heette.

Reden achter deze overstap was vooral het kleine aantal leerlingen per klas, de gerichte aandacht en er zou meer aandacht en begrip zijn voor zijn dyslexie. Hij was immers niet de enige met dyslexie. Overigens heeft hij zichzelf over de jaren verschillende trucjes weten aan te leren, zodat hij weinig hinder heeft ondervonden van zijn dyslexie.

Cum Laude
In de derde klas heeft zijn mentor hem gewezen op zijn prachtige cijfers en hem min of meer uitgedaagd om voor Cum Laude te gaan. Dit heeft Alex voor een groot gedeelte getriggerd, maar ook het feit dat er op zijn school nog nooit iemand Cum Laude was geslaagd, motiveerde hem om er daadwerkelijk voor te gaan.

Alex is duidelijk een dieseltje. In de eerste en tweede klas waren zijn cijfers nog vrij gemiddeld, maar vanaf de derde werd er dus flink doorgeschakeld. Het feit dat zijn mentor zo haar vertrouwen uitsprak, maakte Alex ook niet bang om het niet te halen.

Leren leren
Alex heeft in zijn tijd op Winford het vooral geleerd hoe hij moet leren en hoe hij prioriteiten kan stellen. Het is overigens voor Alex lastig om een paar punten aan te duiden waar hij het meeste van heeft geleerd. Het is in zijn ogen een combinatie van factoren, een totaalplaatje.

Hij weet wel te benoemen waar hij het meeste van op heeft gestoken. Hij weet door zijn tijd op Winford heel goed wat hij zelf kan. Zijn zelfbeeld is verduidelijkt: wat kan ik zelf en waar heb ik anderen voor nodig?

Individualiteit
Alex noemt expliciet de individualiteit. Omdat je met zo weinigen in de klas zit word je echt als individu gezien. Alle leerlingen krijgen de aandacht die ze verdienen, ongeacht of ze nou heel goed kunnen leren of er toch meer moeite voor moeten doen. Alex geeft duidelijk te kennen dat je op Winford niet voor, maar samen met de docent werkt.

Corona
Buiten een slechte internetconnectie en een slechte connectie met Teams, was er eigenlijk voor Alex niet heel veel aan de hand. De lessen waren goed geregeld en de toetsen konden gewoon doorgang vinden.

Hoogtepunt
Het hoogtepunt van zijn schoolcarrière is duidelijk het examenjaar. Dit is voor Alex de verdiende kroon op al het werk dat hij heeft geleverd. Het gevoel dat het klaar is en dat het doel is bereikt.

Nu dit doel is bereikt is er uiteraard ruimte voor een ander doel. Alex gaat werktuigbouwkunde studeren in Delft. Hier heeft hij ontzettend veel zin in. Wat hij van Winford meeneemt naar deze studie is het gegeven dat je het niet alleen hoeft te doen. Samen is volgens hem de sleutel.

Wat Alex nieuwe leerlingen wil meegeven, is dat je bij Winford echt geholpen wordt. Niet alleen op het gebied van school, maar ook op het sociale vlak. Je wordt geholpen te groeien als mens.

Met een prachtige uitsmijter weet Alex te eindigen.
Op school zit je voor twee dingen: om te leren en om vrienden te maken en dat is beide goed gelukt!

Lotte de Rooij
Lotte heeft op de basisschool gezeten in Buitenveldert en is toen naar een reguliere middelbare school gegaan in Amsterdam. Daar kwam zij in een klas met dertig kinderen. Hierdoor werd Lotte wat ondergesneeuwd en kon zij niet het onderste uit de kan halen. In de tweede klas zou zij zelfs blijven zitten. Ze is erg blij dat haar ouders toen op zoek zijn gegaan naar een andere school. Een school die haar nog wel de kans gaf om over te gaan. Lotte en haar ouders zijn bij meerdere particuliere scholen in Amsterdam wezen kijken, maar de sfeer was daar volgens Lotte wat streng en afstandelijk.

De goede sfeer die Lotte bij Winford Particulier Onderwijs voelde heeft de doorslag gegeven om voor onze school te kiezen.

Gemoedelijk
De sfeer is erg gemoedelijk. Juist door de kleine klassen, het contact met leerlingen uit alle leerjaren en de korte afstand tot je docent. Lotte vond het bijvoorbeeld erg prettig dat zij de docenten bij de voornaam mocht noemen. Ook kon zij op ieder moment een extra bijles inplannen, maar bovenal noemt zij de persoonlijke aandacht. Door die persoonlijke aandacht heeft Lotte enorme stappen kunnen zetten. Ze geeft aan veel zelfstandiger te zijn geworden, goed heeft leren plannen en weet ze nu nog beter hóe ze moet leren.

Geslaagd
Lotte is met een prachtlijst geslaagd voor de havo. Nu ze terugkijkt op haar jaren bij Winford kan zij ook niet anders zeggen dat die meer dan geslaagd waren. Buiten de persoonlijke aandacht van de docenten, de nieuwe vrienden die ze heeft gemaakt en de grote stappen voorwaarts, denkt ze vooral ook aan de buitenschoolse activiteiten. Waarvan de reis naar Valencia het absolute hoogtepunt is. Het leuke programma, het heerlijke weer en de ontspannen sfeer.

Corona
Lotte heeft de schooltijd onder corona aan de ene kant als erg zwaar ervaren, vooral omdat zij zelf corona heeft gehad ten tijde van de toetsweek. Ze was vooral ontzettend moe en dan twee toetsen moeten doen op een dag, baarde haar wat zorgen. Gelukkig kon de directrice haar geruststellen en gaf zij te kennen dat, als het mis mocht gaan, er een passende oplossing zou worden gezocht. Die geruststelling heeft er volgens Lotte voor gezorgd dat zij de toetsen in een keer goed heeft kunnen maken.

Aan de andere kant is Lotte erg positief over school tijdens corona. Binnen twee dagen was er online les geregeld, en als je thuis moest blijven werd je steevast door de docent uitgenodigd voor de online les.

Een nieuwe stap
Na de reuze stappen bij ons, is Lotte toe aan een nieuwe stap. Ze gaat naar Engeland om daar drama, muziek en fotografie te studeren. Uiteindelijk wil ze graag in musicals gaan spelen. Dansen, zingen en acteren is haar leven.

Lotte wil nieuwe leerlingen graag het volgende meegeven:
Er heerst op Winford een hele relaxte sfeer, de docenten zijn gewoon aardig en geven je de aandacht die je verdient en als je goed je best doet is er eigenlijk niets aan de hand!


De positieve, stimulerende sfeer op Winford zelf ervaren?

Ook interessant om te lezen

Danielle Derkse Winford Arnhem

Winford Arnhem in Het Ondernemersbelang

Gepersonaliseerde aandacht voor iedere leerling. Daniëlle Derkse is vestigingsdirecteur bij Winford Arnhem. “Wij geloven dat het onderwijs beter kan en dat het onderwijs ook beter moet omdat de eisen aan het onderwijs veranderen.
Leerlingen Winford Arnhem

Winford Arnhem in het NRC

Aandacht en kleine klassen. Het privéonderwijs is een warm bad voor wie het kan betalen. Schiet het gewone onderwijs tekort?
Schaken met Sarah Joy en Nick Schilder

Schaaktalent Winford Rotterdam

Schaaktalent Sarah Joy van Winford Rotterdam was te zien in Zapp Sport! Zij mocht een wedstrijd schaken tegen Nick Schilder.