Winford Arnhem in het NRC

Winford Arnhem in het NRC

Leerlingen Winford Arnhem

In de villa tegenover het Sonsbeekpark in Arnhem staat een voetbaltafel middenin de hal. De parketvloer glanst. Dit is het Winford, een privéschool met twaalf leerlingen in de bovenste groepen van de basisschool en negentien middelbare scholieren, die vmbo, havo of vwo doen.

Beneden eten de jongsten fruit tijdens school-tv. Boven werken vier leerlingen geconcentreerd aan hun wiskunde. De les gaat over vergelijkingen, docent Alette Mons probeert het abstracte concreet te maken. De leerlingen schuiven met gekleurde bakjes (de X-en) en dobbelstenen (de getallen) tot het kwartje valt. Mons
legt uit, herkent de denkfouten en stuurt dan direct bij. Dat kan, zegt ze, omdat ze maar vier leerlingen in haar klas heeft. In een klas van dertig zit je er niet zo dicht op. Ze werkte ook in het reguliere onderwijs. „Als mijn scholieren daar een toets slecht maakten dacht ik: hoe kan ik zorgen dat ze het volgend jaar beter doen? Hier denk ik: hoe kan ik zorgen dat ze het volgende wéék beter doen.”

Het hele artikel leest u hier


De positieve, stimulerende sfeer op Winford zelf ervaren?

Ook interessant om te lezen

Docenten hebben een boek geschreven

We hebben 2 schrijvers onder ons

Afgelopen dinsdag presenteerden onze Rotterdamse collega's, Walter Heijder en Frans Wulfele met trots de door hen geschreven boeken; “Was Beethoven een asperger?” en “Aan de overkant van de school”.
leervertraging door de schoolsluitingen

Onderzoek wijst uit: de leervertraging door de schoolsluitingen loopt op

Carla Haelermans | Hoogleraar onderwijseconomie Basisschoolleerlingen lopen gemiddeld vijftien weken achter, vooral met rekenen en spelling. „Het probleem wordt groter in plaats van kleiner.”
Winford en E-wise

Winford en E-WISE hebben de krachten gebundeld

Winford en E-WISE hebben de krachten gebundeld om de collega's van Winford te helpen bij het blijven doorontwikkelen als docent en leerkracht.