Eindexamenleerlingen van Winford in het nieuws

Eindexamenleerlingen van Winford in het nieuws

Vandaag in het Leidsch Dagblad:

Winford: ieder zijn eigen geschiedenis

Leiden - Vraag op particuliere school Winford hoe het havo-examen geschiedenis ging en voor je het weet gaat het over de eigen geschiedenis en hoe die hier uiteen kan lopen.

Er zijn examenkandidaten die vanaf de brugklas aan de Rijnsburgerweg zitten, zoals Oliver. Maar ook leerlingen die elders dreigden vast te lopen.

Neem Anthony. Vorig jaar leek hij nog - op school x - te blijven zitten in drie havo. Nu hoopt hij - na vier en vijf havo in één jaar te hebben gedaan - zich nog deze zomer bij zijn vader in de States te kunnen voegen. ,,Het liefst wil ik daar naar een college gaan.’’ Of Stan. Om te voorkomen dat hij van vier havo naar de mbo moest, stapte hij over. „Want ik was al een keer blijven zitten.” De overstap werkte. „Je wordt hier meer gestimuleerd om iets te halen. Op andere scholen is het al gauw van: ’Nou, dan maar niet’. Hier niet. Zo deed ik in januari en februari drie dagen examentraining economie - van negen tot vijf.”

„Fijn is ook dat de klassen hier kleiner zijn. Daardoor kun je meer persoonlijke aandacht krijgen”, weet Joep, die jarenlang in Congo heeft gewoond en daardoor ’een achterstand had opgelopen’. Halverwege het vierde jaar van de havo werd hij Winfordiaan. En nu heeft ook hij er alle vertrouwen in te gaan slagen. Zelfs voor geschiedenis zou er weleens een aardige score in kunnen zitten. Terwijl hij nooit goed was in dat vak en het vooral koos omdat het alternatief ’nog erger was’: ,,Verbanden kan ik goed leggen, maar ik heb moeite met jaartallen en andere feitelijkheden.’’

En wat deed geschiedenisdocent Roel Mulder? Juist de dingen waar Joep moeite mee had doornemen in bijlessen. ,,En prima samenvattingen geven aan de hele klas.’’ Ook voor de meester hoopt hij dat zijn score goed is: „Die verwacht wel wat terug.”

Maar goed, hoe was het examen in kwestie? ’Goed te doen’, oordelen de mannen. Al waren ze niet allemaal op tijd klaar, had Stan een pijnlijke hand van het schrijven en waren er vragen waar de heren direct na afloop flink over discussieerden. Neem een Duitse prent uit 1910. Die zou iets met de Vlootwet te maken moeten hebben. Maar wat? En wie is die figuur die een hap lijkt te nemen uit een Duitse boot, rondgereden tijdens een carnavalsoptocht in Mainz? Uit het onderschrift begreep Stan begreep dat het om een Britse minister gaat, maar hij snapt niet waarom die een hap zou nemen uit een Duitse boot. Gelukkig biedt Fabian, die verder wil op het vwo, raad: „Men wilde zo laten zien hoe waardeloos de Duitse vloot is en hoe nodig een nieuwe Vlootwet was.” Op de vraag van mede-kandidaten waarom de minister er uit zag als een aap, antwoordt hij: ,,Dat waren bakkebaarden. Die droeg men in die tijd.’’

Leerlingen van Particuliere School Winford Leiden op een bankje voor de school na het eindexamen



Terug naar Nieuws Gepubliceerd: 16-05-2019